Przejścia dla pieszych: nadziemne i podziemne - dlaczego się nie sprawdzają?
- Oskar Będkowski
- 17 lip 2023
- 2 minut(y) czytania
Nie do końca sprawdziły się teorie modernistów dotyczące rozdzielenia ruchu pieszego i kołowego na różnych poziomach.
W miarę rozwoju motoryzacji w Polsce w latach 70. powszechne stało się projektowanie wielopoziomowych przejść dla pieszych, ale mimo wysokiej ceny budowy i utrzymania okazuje się, że mieszkańcy niechętnie z nich korzystają.
Co ciekawe, badania pokazują, że jeśli jest wybór, większość pieszych wybierze przejście w poziomie ulicy mimo tego, że przejście wielopoziomowe jest teoretycznie dużo bezpieczniejsze, bo eliminuje punkty kolizji z pojazdami.

Dlaczego piesi preferują przejścia dla pieszych w poziomie ulicy?
kładki i przejścia podziemne wydłużają konieczną do pokonania drogę ponad 3-krotnie względem przejść w poziomie ulicy
piesi są niechętni do zmiany poziomu ze względu na konieczność pokonywania schodów i pochylni / czekania na windę, a jest to jeszcze większe utrudnienie dla rowerzystów i osób poruszających się na wózkach
wejście na takie przejścia są często tylko z wybranych kierunków co jeszcze wydłuża drogę
piesi wolą wybrać najkrótszą drogę, nawet jeśli jest ona ryzykowna (np. decydują się na przekroczenie jezdni w miejscu niedozwolonym)
przejścia podziemne często sprzyjają rozwojowi przestępczości i wandalizmu
Jak wygląda sprawa z prowadzeniem ruchu samochodowego ponad terenem?
Na pewno jest to tańsze rozwiązanie niż budowa tuneli, jednak jest to potencjalnie problematyczne z punktu widzenia kształtowania przestrzeni publicznych.
W przypadku przejść wielopoziomowych zasadniczo zawsze lepiej jest, jeżeli piesi poruszają się na poziomie terenu a samochody poniżej, ale jest to najdroższe rozwiązanie.
Natomiast wiadukty i estakady prowadzone ponad terenem generują pod spodem ciemne i martwe przestrzenie, które są trudne do zagospodarowania. Ciężko jest utrzymać jakąkolwiek zieleń w tym miejscu, a mieszkańcy niechętnie tam bywają, co sprzyja wandalizmowi i przestępczości.

Jakie są sposoby na bardziej przyjazne zagospodarowanie takich miejsc?
dobrym pomysłem jest stworzenie tam zacienionego parkingu, tak jak zostało to rozwiązane pod Mostem Milenijnym we Wrocławiu
można zorganizować tam skatepark, miejsce do street workout czy ćwiczenia parkouru takie miejsce może stanowić przestrzeń ekspozycyjną dla street artu
Oczywiście we wszystkich przypadkach należy zadbać o odpowiednie oświetlenie, widoczność i bezpieczeństwo.

Jakie są wobec tego zalecenia odnośnie kształtowania przejść dla pieszych i ich przecięć z ciągami komunikacji kołowej?
obecnie coraz częściej odstępuje się od budowy przejść dla pieszych podziemnych i nadziemnych
tam, gdzie to możliwe w centrach miast należy projektować przejścia dla pieszych w poziomie ulicy z rozwiązaniami zapewniającymi ochronę pieszych i uspokojenie ruchu zamiast przejść wielopoziomowych
kładki i przejścia podziemne są wskazane tylko w miejscach dróg obwodowych, tranzytowych i o dużym natężeniu ruchu oraz w rejonie centrów handlowych, dworców i punktów przesiadkowych komunikacji publicznej
oprócz schodów, zawsze należy projektować przy takim przejściu windy lub pochylnie
przejścia wielopoziomowe sprawdzają się najlepiej, kiedy podejście jest łagodne, z dogodnego kierunku i konieczna do pokonania wysokość jest zminimalizowana np. poprzez równoczesną zmianę poziomu jezdni
w przypadku konieczności rozdzielenia poziomów, zalecane jest prowadzenie komunikacji pieszej w poziomie terenu, a przeniesienie komunikacji kołowej wyżej lub niżej
A Wy co sądzicie o tych rozwiązaniach? Uważacie, że lepsze jest uspokojenie ruchu samochodowego i robienie przejść dla pieszych na tym samym poziomie, czy większe znaczenie ma przepustowość dróg niż wygoda pieszych?
Kommentare